VAS چیست؟

نوشته شده توسط مدیانا. ارسال به مدیانا بلاگ

خدمات ارزش افزوده Value Added Services خدمات ارزش افزوده تلفن همراه يا Value Added Service که به اختصار به آن VAS گفته مي‌شود، از جديدترين پارامترهاي نوين صنعت مخابرات مي‌باشد که در عين اينکه براي مصرف‌کنندگان تلفن‌هاي همراه سود بسياري دارد، درآمدزايي فراواني براي اپراتورهاي تلفن همراه نيز دارد و قدرت و پتانسيل بالايي براي ايجاد کسب و کار در تمامي زمينه‌ها را دارا است.
اکثر ما از خطوط مخابراتي بطور مستمر براي برقراري ارتباطات مان اسفاده مي کنيم. اين بستر از لحاظ مطالعاتي کاملاً کارامد بود و در ادامه بدليل قابليت هايش، پايه مناسبي براي خدمات جديد گشت. ارايه سرويس هايي چون پيام کوتاه(SMS)، صندوق صوتي و بسياري سرويس هاي ديگر که که به خدمات ارزش افزوده معروف است به مرور و تدريج و بدون برنامه ريزي پيشين به اين بستر اضافه گشتند.
بطور کلي خدمات ارزش افزوده، دسته اي از خدمات هستند که بر بستري آماده و در حال فعاليت افزوده شده و به کاربران حال حاضر بستر مورد اشاره ارايه مي شوند.
اين امر علاوه بر افزودن قابليت هاي بستر مادر به افزايش کاربران آن نيز کمک مؤثري خواهد کرد. همين موارد، دلايل خوبي براي اکثر دارندگان کسب و کار بوده است تا تحرکات سرويس گرايي شان را با بررسي زمينه هاي کاري خود و شناخت خدمات ارزش افزوده در اين زمينه ها آغاز کنند. البته اصولاً اين بررسي ها با گرفتن کمک از افراد خبره در اين مقوله و برگزاري جلسات مشاوره با مجربين امر صورت مي گيرد. پس از گذشت يک فاز از آناليز مؤثر و شناخت قابليت هاي بستر مادر، معمولاً دارندگان کسب وکار به عنوان کارفرما پياده سازي خدمات ارزش افزوده بر بستر کاري شان را به گروهي از خبرگان اين امر مي سپارند و در انتهاي کار، نتايج بسيار مؤثر اين تصميم مهم خود را مشاهده مي کنند

تفاوت سرويس Vas با ساير سرويسهاي پيامکي :

در سرويسهاي پيامکي سازمان يا ارگان دارنده سرويس پس از تهيه بستر هاي لازمه مي بايست جهت ارسال پيامک به مخاطبين خود هزينه هاي پيامک را متحمل شود .
در اينگونه سرويسها دسترسي به پنلهاي افلاين و يا انلاين جهت ارسال پيامک ضروري مي باشد .
در سرويسهاي پيامکي مخاطبين لزوما بازار هدف نهايي نمي باشند چرا که خود سرويس مورد نظر را انتخاب نکرده اند .
در سرويسهاي vas هزينه پيامکهاي دريافتي از خود مخاطبين و توسط اپراتور يا به صورت کسر اعتبار و يا قابل پرداخت روي قبض تلفن همراه دريافت مي شود . بنابراين هزينه اي توسط ارگان و سازمان جهت ارسال پيامک انجام نمي شود . چه بسا که براي ان سازمان و ارگان درامد زا نيز خواهد بود.
در اينگونه سرويسها براي يکبار سرويس تعريف شده و نيازي به دسترسي به بستر هاي نرم افزاري و يا سخت افزاي توسط سازمان جهت ارسال پيامک نمي باشد .

کاربري سرويسهاي Vas

از اين سرويس ها به روشهاي مختلف مي توان بهره گرفت که عبارتند از سرويسهاي مبتني بر درخواست و سرويسهاي ثبت نامي که در زير هر يک به اختصار شرح داده شده است.

سرويسهاي مبتني بر درخواست

در اين حالت مخاطب بسته به دلخواه خود با ارسال پيامکي از سرويس استفاده مي نمايد . اين سرويس نيازي به ثبت نام ندارد .

سرويسهاي ثبت نامي

در اين حالت مخاطب با ارسال پيامکي در سرويس ثبت نام کرده و از ان پس بسته به نوع سرويس در بازه هاي زماني خاصي پيامک دريافت مي نمايد.

برخي از اين سرويس ها عبارتند از:

استفاده از خدمات پيام کوتاه براي تبليغات و امور تجاري
مطلع شدن از آخرين وضعيت آب و هوا، پرواز هواپيماها ، وضعيت ترافيک
ارسال مطالب زيبا و خواندني و تاثير گذار و ماندني
مطلع شدن دانشجويان و دانش آموزان و اولياي آن ها از وضعيت تحصيلي و هم چنين آگاهي يافتن آنان از آخرين اطلاعيه ها و بخشنامه هاي آموزشي در خصوص نحوه و تاريخ ثبت نام و امتحانات
انجام مراسلات اداري ، کنترل ، نظارت و نگهداري خط توليد کارخانه ها از طريق ارسال پيام هشدار به مسؤولان
ارسال گزارش هاي تخلفات رانندگي توسط پيام کوتاه
اطلاع مشترکين قبل از قطع تلفن خود از طريق پيام کوتاه
با پيام کوتاه-دار شدن صندوق هاي شخصي پست، ورود مرسولات جديد پستي به صاحبان صندوق اطلاع داده مي شود
ارائه خدمات بانکي از طريق پيام کوتاه هم چون اطلاع از موجودي حساب ها و .....